
Która lepsza – natywna, czy webowa?
Oczywiście możliwa jest też hybrydowa… Oczywiście idzie tutaj o aplikacje mobilne, która jest lepsza. Kryteriów możemy tu stosować kilka, między innymi w takich aspektach:
– prędkości;
– bezpieczeństwa danych;
– łatwości projektowania inerfejsu;
– dostępu do określonych platform (choćby Android, iOS lub Windows);
– przenośności (możliwości przenoszenia programu komputerowego na inną platformę sprzętową lub do innego systemu operacyjnego);
– możliwości samokontroli aplikacji bez interakcji ze strony użytkownika.
Jednak chyba najbardziej wiarygodnym kryterium określającym, który rodzaj aplikacji jest lepszy, jest ilość użytkowników w przypadku jednej u drugiej.
Co wybiera użytkownik?
Okazuje się jednakowoż, że użytkownicy smartfonów coraz rzadziej zaglądają do sieci, a coraz częściej wpatrzeni są w aplikacje natywne i na dodatek takich osób jest coraz więcej. Oczywiście nadal jest duży procent wykorzystujących smartfony do przeglądania facebooka. Wiadomo też, że użytkownicy są raczej przyzwyczajenie do interfejsu dopasowanego pod konkretną platformę (Look&Feel).
Jaki język wybierze projektant aplikacji?
Oba rodzaje aplikacji (natywne i internetowe) to także różne pola do popisu dla grafików komputerowych i projektantów. W przypadku platformy webowej aplikacje są tworzone w języku dostosowanym do tworzenia stron internetowych, choćby HTML5 i przeglądarki z urządzeń przenośnych muszą być do tych języków dostosowane.
Natomiast aplikacje natywne to jednocześnie natywny kod, zatem szybsze od webowych, ponieważ funkcjonują bez konieczności obsługi przeglądarki. Posiadają też na ogół dostęp do wmontowanych lub zainstalowanych pewnych elementów takich jak GPS, akcelerometr i żyroskop.
Projektując aplikacje mobilne warto jednocześnie wiedzieć, jaki język jest stosowany. Wspomnieliśmy już o HTML5 i jego konkretnym przeznaczeniu przede wszystkim do projektowania stron internetowych. Projektując aplikację na Androida wykorzystujemy język Java nakierowany na obiektowość. Nieco podobny jest język Objective-C wykorzystywany na platformie iOS, ten wymaga specjalnego środowiska uruchomieniowego.
Rozstrzygnie użytkownik?
Jak pokazuje całkiem niedawna historia aparatów przenośnych – pewne aspekty ich rozwoju można przewidzieć, pewne są dla nas zaskoczeniem. Do niedawna wydawało się, że trudno jest wygrać z aplikacjami internetowymi (choćby ze względu na rozmaitość tematyki),czy przeglądarkami internetowymi. Okazuje się, że jest inaczej. Użytkownik nierzadko przywiązuje się do konkretnej (lub konkretnych) aplikacji natywnych, rzadziej korzystając w swoim smartfonie z przeglądarki internetowej.

